Predaj cez viacero realitiek naraz? Radšej to zvážte ešte raz!

05 / 9 / 2019

V okamihu, keď na internetový portál nahráte fotky svojej nehnuteľnosti, ktorú plánujete predávať či prenajímať, začnú sa vám - aspoň spočiatku - ozývať kvantá realitných maklérov.

Ich požiadavka na zaradenie vášho bytu či domu môže na prvý pohľad vyzerať skvelo, veď čím viac inzerátov, tým lepšie, nie?

Taký myšlienkový proces je prirodzený, no skutočne profesionálny maklér bude proti. Toto sú hlavné dôvody.

Nedôveryhodnosť ponuky
Len čo sa váš inzerát rozšíri aj do najzapadnutejšieho kúta internetu, je viac ako pravdepodobné, že sa zobrazí desiatkam, možno stovkám záujemcov. No pýtať sa treba aj na to, ako takýto záujemca postupuje. Určite neotvoril len váš inzerát, hľadá, preklikáva, scrolluje v internetovom prehliadači. Keď naňho na jednom portáli vyskočí tá istá fotka po desiatykrát, určite mu to na dôvere ani na odhodlaní reagovať nepridá. Skôr sa stane voči ponuke skeptickým, až podozrievavým.

Neprimerané varírovanie ceny
Podozrievavosť stúpne, ak si záujemca všimne, že v rôznych inzerátoch svieti za predaj či prenájom rozdielna cena. To, že ste si s maklérom dohodli zdieľanie ponuky a fixnú cenu, neznamená, že ju maklér aj tak bude propagovať. Minimálne sa bude chcieť odlíšiť od ostatnej konkurencie a v praxi sa nezriedka stáva, že maklér vašu latku podlezie. Ak sa mu ozvú záujemcovia, budete to vy, kto bude znášať tlak na to, aby znížil svoje cenové nároky.

Odkopírované fotky
Povedzme si na rovinu, práve vizuálne vyobrazenie ponúkaného bytu či domu spraví 90 % práce inzerátu. Ak si aj dáte prácu s kvalitným nafotením či nakamerovaním, aký bude výsledok, ak niekto vaše fotky stiahne v nízkom rozlíšení, prípadne oreže, a nakoniec vsadí ako vodoznak svoje logo? Bohužiaľ, aj toto je na Slovensku bežná prax mnohých realitných kancelárií. A ak by ste zapátrali, určite sa vám podarí nájsť aj fotky bytu dokonca s dvoma logami dvoch rôznych realitiek…

Aktuálnosť inzercie
Povedzme, že sa vám nehnuteľnosť podarilo rýchlo a úspešne zobchodovať. Máte čísla na všetkých maklérov, ktorí vašu ponuku prevzali? Určite sa vám maklér s takýmto prístupom nebude pravidelne ozývať, aby vedel aktualizovať svoju ponuku. Budete volať vy im? Alebo necháte svoj bývalý byt “visieť” na nete ešte mesiac, dva, polroka?

Priestor na zmätok a podvody
V prípade viacerých predajných ciest cez viacero realitiek je takmer zaručené, že skôr či neskôr vznikne zmätok. Každý deň sa vám ozve iný maklér s inými záujemcami, každý bude mať iné nároky a požiadavky na províziu, spôsob prevedenia obchodu, potenciálny záujemca a ani vy s nimi nemusíte súhlasiť a tlak narastá. Prípadne sa u vás doma môžu stretnúť dvaja makléri, jeden ako váš zástupca a druhý ako agent kupujúceho a obidvaja budú chcieť svoju províziu v plnej výške. Budete sa vyznať v zmätku zmlúv, predbežných dohôd, zložených záloh? Navyše v takomto prostredí je mimoriadne jednoduché urobiť chybu. A tie na realitnom trhu bývajú drahé…

Riešenie? Majte svojho výhradného, exkluzívneho, ideálne osobného makléra. Výhody takéhoto stáleho obchodného vzťahu rozhodne oceníte na viacerých úrovniach. Napíšeme o nich v ďalšom blogu, no spomeňme aspoň dostatok času na zoznámenie sa s vami a vašimi potrebami, dôkladné naštudovanie predávanej nehnuteľnosti a prísľub spolupráce i v budúcnosti. Všetko faktory, ktoré určite rýchlo oceníte.
 

späť